Leerdoelen worden vaak te groot of te breed geformuleerd. Bepaal eerst wat het einddoel is en wat de afzonderlijke leerdoelen (tussendoelen) zijn. Vergelijk het met het afpellen van een ui! 🧅😉
Van leerstof- naar leerdoelgericht
Een lesmethode is NIET het startpunt. Juist de leerdoelen zijn het startpunt, op basis van:
- Kerndoelen en eindtermen;
- Kennis en vaardigheden die de docent, vakgroep en school belangrijk vindt.
Hoe formuleer je leerdoelen?
- Onderscheid belangrijke begrippen;
- Gebruik actieve (waarneembare) werkwoorden: bijvoorbeeld benoemen, aanwijzen, verklaren, uitleggen, tekenen, eventueel met behulp van de taxonomie van Bloom; (vermijd niet-waarneembare werkwoorden als 'inzicht hebben in', 'op de hoogte zijn van')
Formuleer leerdoelen niet SMART, maar juist vrij open. Leerdoelen kan je afspreken met je collega's (zoals binnen een vakgroep), maar je wil ook ruimte overhouden voor jezelf en/of andere leraren om in de les eigen keuzes te kunnen maken.
Bekijk de slides van dit webinar
De volledige Powerpointpresentatie over leerdoeldenken van Ilse vind je hier.
Enthousiast geworden?
Kort maar heel krachtig. Dat zijn onze webinars, elke eerste maandag van de maand! We bedanken Ilse en alle deelnemers voor de aanwezigheid en graag tot ziens!