Webinars

OnderwijsArena Webinars


Iedere eerste maandag van de maand organiseert OnderwijsArena een webinar. Onze webinars zijn openbaar en gratis, dus vrij toegankelijk voor iedereen! De ene maand bieden we een inhoudelijk thema aan met een expert. De andere maand faciliteren we een #OnderwijsVrienden-avond. Tijdens deze webinars kunnen #OnderwijsVrienden zelf een thema aandragen of een interactieve activiteit uitvoeren of uitproberen. 

KOMENDE WEBINARS: 

Design Thinking in het onderwijs


Maandag 6 juni 2022 | 19:45 - 20:30 | #Expert-editie | Michelle Snelleman
👉 MELD JE AAN voor de volgende webinar! ✍️

#OnderwijsArena Webinar Design Thinking, expert editie met Michelle Snelleman.

Aarzel niet en doe lekker mee. Je kunt ook al vooral je vragen stellen via info@onderwijsarena.nl . 

Juni, tijd voor meer mooi weer en ruimte in je hoofd. Een mooi moment voor een Webinar over Design Thinking, een manier van denken om dingen te verbeteren op een creatieve, mensgerichte manier. Wat kan deze filosofie betekenen voor jouw onderwijsactiviteiten en -kwaliteit? Michelle, zelf onderzoeksdocent en lecturer design thinking, neemt ons mee in wat DT precies is, hoe je het kunt inzetten bij onderwijsverbetering én wat je er in de klas mee kunt.

We gaan om 19:45 uur van start, maar we openen de digitale "deur" om 19.30 zodat je kunt checken of het werkt. We ronden af rond 20.30 uur.


EERDERE (EXPERT)WEBINARS:

Op 9 mei, na een fijne meivakantie, trapten we af met een #OnderwijsVrienden Webinar rondom het thema VR & AR in jouw onderwijs. We verzamelden samen een mooi aantal bronnen die onszelf, onze collega's en jou ook weer kunnen inspireren en helpen. Je vindt de verzameling hier.

Expert Webinar: Sterk Techniek Onderwijs

Op 4 april zaten we weer klaar voor een informeel en informatief webinar. We spraken Linda Verlinden-van Raak, een echte onderwijsverbinder in hart en nieren. Zij zet zich ook in voor de coördinatie van allerlei activiteiten binnen het Sterk Techniek Onderwijs Zuid-Limburg. In deze Webinar vertelde ze over dit landelijke project en hoe jij en jouw school hier ook onderdeel van kunnen worden. En dat wil je!



👉 AANMELDEN: ✍️ MELD JE HIER AAN
voor de volgende webinar! Heb je al een vraag of suggestie? Stuur hem alvast naar info@onderwijsarena.nl en we nemen hem mee! Tot dan!.



Hoe zit het met jouw digitale balans?

Maandag 7 februari 2022 | 19:45 - 20:30 | #ExpertEditie | Digitale balans model 

Scrollen, liken, appen, swipen, gamen en bingen: (online) media lijken onlosmakelijk verbonden met je offline leven. Heb jij het allemaal onder controle? Hoe is jouw digitale balans?

Op maandag 7 februari van 19.45 - 20.30 uur is Aniek Breevoort onze gast bij het maandelijkse gratis webinar. Aniek is productmanager bij Netwerk Mediawijsheid. Samen met het Trimbos Instituut ontwikkelde Netwerk Mediawijsheid het Digitale Balans model. Een model dat werkt als een spiegel en je helpt jouw digitale balans wat betreft je lichamelijke, mentale en sociale gezondheid te bepalen.

Ben jij er bij? Gewoon vanaf je eigen bank of vanachter je eigen keukentafel? We starten om 19.45 uur, maar we openen de ‘digitale deur’ om 19.30 uur. We ronden af rond 20.30 uur.










Maandag 6 december 2021 19:45-20:30 | #ExpertEditie | Seppo in the spotlight Gamification binnen het onderwijs is zoveel meer dan een spelletje spelen voor de fun! Het toepassen van spelprincipes op non-game situaties (gamification) kan bijdragen aan een actieve deelname van studenten. Zowel in het aanleren van nieuwe vaardigheden als in het verwerken van de theorie tijdens een les. De kunst is om games op een pedagogisch didactische wijze doelgericht in te zetten. En naast het doel ook rekening te houden met de individuele leerbehoefte. Wellicht gebruik je wel eens een Kahoot om te checken of jouw studenten de lesstof begrepen hebben of laat je ze vragen maken voor een kennisactivatie quiz? Je hebt vast gemerkt dat studenten het leuk vinden wanneer ze spelenderwijs worden uitgedaagd. Het aanbod is reuze maar dat maakt het ook lastig om de juiste toepassing te kiezen voor jouw vak. Op 6 december maakten we kennis met Carl van het Dulon college in Ede die Seppo gebruikt in zijn lessen binnen de opleiding verpleegkunde. Hij heeft met ons een demo doorgelopen zodat we zagen hoe gamification er in de praktijk uitziet. Erg leuk!


Maandag 1 november 2021 19:30-20:15 | #OnderwijsVrienden | Aandacht voor gender- en seksuele diversiteit op school

Een GSA opstarten, activiteiten organiseren, collega’s mobiliseren: er komt nogal wat bij kijken als je op je school meer aandacht wil voor het welzijn van de queer-jongeren. Daarom gingen we bij deze gezellig drukke webinar met #OnderwijsVrienden in twee rondes in subgroepjes met elkaar in gesprek gegaan over twee van deze onderwerpen. We hebben tips uitgewisseld, zorgen gedeeld, positieve ervaringen uitgewisseld en inspiratie opgedaan voor op school. Benieuwd wat we zoal besproken hebben? Op deze Padlet hebben we tips en vragen bijgehouden en handige links geplaatst voor wie zich verder wil verdiepen.

 

Maandag 10 mei 2021 19:45-20:30 | #Experteditie | Shauna Plompen: Met energie voor de klas! 

Shauna Plompen is werkzaam als docent in het MBO. Ze is een bezige bij, want naast lesgeven is zij projectleider hybride leren, heeft zij haar eigen bedrijf en is zij erg actief op social media. Ze heeft een druk leven en bevond zichzelf in een situatie dat haar werkplezier omsloeg naar werkdruk en zelfs stress. Niet goed! Shauna is een proactief type en ondernam actie. Ze startte een zoektocht om van werkdruk weer naar werkplezier te gaan en ze zit hier nu ook middenin. 

Zie hier een terugblik op het webinar.


maandag 12 april 2021 19:45-20:30 | #OnderwijsVrienden: reflecteer samen op een jaar onderwijs in coronatijd


maandag 1 maart 2021 19:45-20:30 | Expert-webinar met Remco Pijpers

Het handboek Digitale Geletterdheid is dé bestseller van stichting Kennisnet. In januari is dit boek vernieuwd, met nieuwe verhalen uit de praktijk en bijdragen van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Auteur Remco Pijpers vertelt tijdens dit webinar met welke scholen (in het po, vo en mbo) hij samenwerkt aan de integratie van digitale geletterdheid en welke praktische lessen daaruit te trekken zijn.

Zie hier een terugblik op het webinar.


maandag 1 februari 2021 19:45-20:30 | #OnderwijsVrienden over leerstrategieën
Zie hier een terugblik op het webinar.


maandag 11 januari 2021 19:45-20:30 | Expert Ilse Gmelig over leerdoeldenken | Leerdoelen worden vaak te groot of te breed geformuleerd. Bepaal eerst wat het einddoel is en wat de afzonderlijke leerdoelen (tussendoelen) zijn. Vergelijk het met het afpellen van een ui! 🧅😉

Zie hier een terugblik op het webinar.


maandag 7 december 2020 19:45-20:30 | #OnderwijsVrienden: online leren en lesgeven | Op het PO en VO is weer sprake van meer online lessen en ook op het MBO en HBO/WO wordt nog altijd vooral online lesgegeven. Daarom staat de volgende #onderwijsvrienden webinar in het teken van online leren en lesgeven. Praat mee over jouw ervaringen, deel jouw successen en je prachtige faalverhalen met collega’s uit het hele land.


maandag 2 november 2020 | Expert Lotte van Kempen over 'Verbinden, vernieuwen en verankeren' | Hoe krijg ik mijn collega’s mee? Het antwoord op die vraag is misschien wel de heilige graal van het onderwijs. Onze gast voor het webinar, onderwijsinnovator & docent Lotte van Kempen van Curio (voorheen ROC West-Brabant), heeft dat antwoord misschien ook niet. Maar ze kan als geen ander vanuit haar eigen praktijk als docent en projectleider bij Curio vertellen over haar ervaringen met verbeteren, veranderen en vernieuwen. In verschillende programma’s voor ‘pioniers’ en ‘leerlabs’ doet zij dat vanuit verbinding. Met vallen en opstaan. 

Zie hier een terugblik op het webinar.



maandag 5 oktober 2020 | #OnderwijsVrienden: Praat mee over ons taal- en leesonderwijs!


maandag 7 september 2020 | Effectief leren: de docent als regisseur | Tijdens deze webinar gaan de auteurs van de herziene editie van Effectief Leren (Michel van Ast, Otto de Loor en Lambrecht Spijkerboer) met elkaar in gesprek over het boek. Wat was er allemaal anders aan deze editie, wat niet en waarom?