Vrolijk webinar: Verbinden, vernieuwen en verankeren

Html
Meer weten over onze webinars? Klik hier.

Vrolijk webinar: Verbinden, vernieuwen en verankeren

Op maandagavond 2 november was weer het maandelijkse webinar. Deze keer met onderwijsinnovator & docent Lotte van Kempen! Centrale vraag: 'Hoe krijg ik mijn collega's mee?' 

In minder dan 45 minuten behandelde Lotte het thema voor zo'n dertig deelnemers. Er was ook een 5-minuten-Breakoutroom, om met één of twee deelnemers je ervaringen te delen. Patricia modereerde de sessie en beantwoordde samen met Lotte enkele vragen van deelnemers uit de chat. Een terugblik!
De opwarmer van de avond was 'Hoe nam een ander je mee in een verandering?'. Twee antwoorden van deelnemers in de chat:
'Degene was enthousiast en vertelde zijn plan. Ik ging er meer over lezen en vond het interessant en ging er in mee!' 
'Ik ben vooral van de beelden. Schets mij dan niet het precieze beeld, maar wel de contouren en geef mij ruimte om het plaatje verder zelf in te kunnen kleuren.'

Op de school van Lotte, Curio (voorheen ROC West-Brabant) bleek veel behoefte aan pionieren. Dat leidde tot leerlabs. Ze blijken een schot in de roos, waar leerlingen en docenten met elkaar in gesprek gaan en ook tot actie komen, bijvoorbeeld over Formatief handelen, Sociale veiligheid en Kritisch denken. Uit die leerlabs komen veel mooie ideeën, maar hoe neem je nou die groep collega's mee die vaak liever níet dan wél wil?

Volgens de innovatietheorie van Rogers (uit Diffusion of innovations, 1962) zijn er in veranderingen vijf groepen van mensen te onderscheiden. De innovators gaan het snelst mee, de laggards het traagst (of zelfs niet). In welke groep iemand valt, kan overigens van project tot project verschillen.
Lotte vertelde dat we vaak wel weten dat we ons niet moeten richten op de 'negatieve' groep laggards, maar dat vaak toch nog doen. Er gaat dan veel energie zitten in de mensen overtuigen die sowieso niet mee willen gaan. Niet doen, zegt Lotte, je kunt nooit iederéén warm krijgen!

Daarnaast behandelde Lotte kort het Curriculaire spinnenweb (Van den Akker): het moet heel duidelijk zijn wáár iets naartoe leidt. De stip op de horizon moet overdreven duidelijk zijn!

Ook benoemde Lotte enkele (soms humoristische) archetypen van Briljante Mislukkingen (Iske). Als een innovatie stagneert, is het belangrijk om met elkaar te analyseren waar het fout is gegaan, zodat het later niet om dezelfde reden weer stopt en men de motivatie verliest.

Tot slot: 10 effectieve tips om anderen mee te nemen in jouw (gedroomde) verandering. En onthoud: het gaat altijd anders dan je zelf dacht!

Kort maar heel krachtig. Dat zijn onze webinars, elke eerste maandag van de maand! We bedanken Lotte en alle deelnemers voor de aanwezigheid en graag tot ziens!
Annuleren